Trhliny a zkorodované železo. Na most auto nad šest tun od včerejška nesmí

02.08.2023 00:35

Včera osadily technické služby města ve Starém Rožmitálu před mostem a na odbočeních z Rybovy ulice dopravní značky zakazující vjezd vozidlům nad 3,5 tuny či jednoho vozidla nad 6 tun. Výjimku mají pouze popeláři.

Co tomu předcházelo?

Už na začátku roku 2017 prohlásil statik, že si nevezme na triko, jestli budou na most jezdit auta těžší než dvě tuny. Kdyby se ale provizorně podepřel ocelovými traverzami, snesl by i tun pět. Tím by se ovšem hodně zmenšil profil, kterým proudí voda.

Tohle řešení radnice odmítla. Ještě téhož roku nechala vypracovat studii plzeňskou projekční kanceláří Valbek. Ze čtyř variant návrhu řešení vybralo město tuto: most zbourat a postavit nový. Optimisté předpokládali, že stavět by se mohlo začít už v létě v roce 2018.

Všechno ale bylo jinak.

Radnice rozeslala čtyři poptávky projekčním kancelářím, aby na základě studie a diagnostického průzkumu vypracovaly dokumentaci. A nic. Nikdo se nechtěl mostem zabývat!

Lze to vysvětlit i tím, že jsme se s naším mostem ocitli ve špatné době. Projekční kanceláře specializující se na mosty nestíhaly. Nejen Libeňský most a zhroucená lávka v pražské Tróji, ale i desítky, ba možná stovky dalších mostů a lávek po celé zemi byly tehdy podrobovány průzkumu, jak dlouho ještě vydrží a jejich majitelé hledali rychlá a co nejméně bolestivá a levná řešení.

Náš most nakonec vyprojektovala roku 2019 už s objektem obeznámená firma Valbek a městský úřad v Příbrami vydal stavební povolení.

Podle projektu měl být starý most z roku 1934 do základů zbourán včetně opěr a pilíře. Na úplně stejném místě měl být postaven nový železobetonový monolitický most, přičemž velikost profilu mostního otvoru by byla stejná jako doposud. Stejná by rovněž zůstala šíře vozovky, tedy tři metry mezi zvýšenými obrubami. Šířka mezi zábradlími by činila 4,75 m. Celková šířka mostu byla v projektu udávána 5,35 m a délka 16,74 metru.

V době výstavby, která měla trvat, nenastanou-li komplikace, deset měsíců, by byla stanovena objízdná trasa přes provizorní most postavený několik desítek metrů proti proudu Vlčavy. Na něj se mělo najíždět z ulice U mlýna a vyjíždět na nábřeží.

Zbourání starého, stavba nového a provizorního mostu mělo stát kolem 10 milionů korun. To vše se mělo podle optimistů odehrávat v roce 2020, pesimisté mluvili o termínu čtyř pěti let.

Na most však nedala radnice dohromady peníze. Vždyť se jednalo o čtrnáctinu městského rozpočtu na rok! A žádosti o dotace se vracely zpět jak ping-pongový míček.

A tady pozor!

O parametrech nového mostu a náhradním řešením dopravy přes Vlčavu sice píšeme v kondicionálu, ale to všechno platí i dnes! Ale s jednou velkou změnou. Pilíř nebude a tím se o hodně zvětší průtokový profil mostu. A pak ještě menší změna: most bude asi o sedm centimetrů vyšší.

Vloni v listopadu zaslala rožmitálská radnice městskému úřadu v Příbrami návrh na umístění dopravních značek před mostem, a to zakazující vjezd vozidlům nad 3,5 tuny či jednoho vozidla nad 6 tun. Nový statický posudek totiž radní hodně vyděsil: Široké trhliny v opěrných zdech, pilířích i klenbovém zdivu či zkorodované armovací železo.

K návrhu byla v zákonně lhůtě vznesena jediná námitka, a sice že omezení tonáže znemožní jednomu občanu užívat zemědělské pozemky za mostem. Té ovšem městský úřad v Příbrami i dopravní inspektorát příbramské policie nevyhověl. Rozsáhlé odůvodnění lze shrnout do jediné věty:

V případě, že by na most vjela vozidla, která by uvedenou zatížitelnost přesáhla, mohlo by dojít ke zřícení mostu.

Návrh o omezení dopravního provozu na mostě byl tedy schválen, 9. května na úřední desce radnice v Rožmitálu zveřejněn a 24. května nabyl účinnosti.

Už v březnu rada města schválila firmě Valbek zpracování dokumentace pro provedení stavby a související dokumentace.

Takže bourat a stavět se už musí a bude. Třebaže pro Evropskou unii je most bohužel jen místní záležitostí a tím zcela nepodstatný a ministerstvo pro místní rozvoj už dva roky nevypsalo titul, z něhož by se na most mohla čerpat dotace.

Na studii, dokumentaci pro stavební povolení a dokumentaci pro provedení stavby už radnice za šest let vydala či vydá přes půldruhého milionu korun.

A rozpočet stavby? Za současného zběsilého zdražování lze očekávat takových 30 milionů.

Původně zde přes dvě ramena Vlčavy stály dva dřevěné mostky, od roku 1926 jeden širší a delší spočívající na železných traverzách a kamenných zdech a pilíři, ale s dřevěnými mostnicemi. Trámy však v našem drsném podnebí vzaly brzy za své, a tak se v roce 1934 vybudoval pořádný most železobetonový. Ten přežil i katastrofální povodeň v roce 2002, ale po ní byl pro jistotu stejně zpevněn prostřední pilíř.

A takhle nám most slouží doposud

Kdo chce o nešťastném staroměstském mostu vědět víc, napíše do vyhledávače na této stránce slovo Valbek.

(Novodobá historie mostu byla popsána v Novinkách již v květnu letošního roku.)

Situace od 1. srpna 2023

Základní kámen původního mostu z roku 1926, který by přestavěn v roce 1934. A slouží doposud.

 

© 2012 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode