Dokončení.
Bochánky neboli mazance či bochníčky se pekly z lepšího kynutého těsta s použitím většího množství vajec a omastku, s rozinkami. Za oknem nesměl chybět beránek, který se pekl ze stejného těsta jako bochánek či z těsta obyčejného v železné formě. Upečený beránek se pocukroval, kolem krku se mu uvázala stužka a často se za oknem obložil vejci. Po svátcích se úplně ztvrdlý rozdrobil do kávy, do nádivky nebo dal slepicím.
Nádivka nebo také nádivina byla pokrmem výlučně velikonočním. Skládala se z masa (především uzeného), velkého množství vajec, buchty z obyčejného slaného těsta, která se máčela v mléce nebo v polévce z masa. Do nádivky nezbytně patřily sekané mladé kopřivy.
Nedělním Božím dnem velikonočním v podstatě velikonoční svátky vrcholily. V každém stavení se slavnostně prostřel stůl, z kuchyně se začaly valit vůně buchet, mazanců a masíček, což se dříve, kromě svátků, tak často nestávalo.
Pak přišly na řadu tradiční zvyky na oslavu života a jara. Ve Starém Rožmitále bylo krámků jako o pouti a děti vyrukovaly na „vzkříšení“ v nových šatech, aby je „beránek nepokakal“. O Velikonočním pondělí převažovaly v kuchyni pokrmy z vajec. Chlapci si je vyšlehali u děvčat pomlázkou, někdy až dva metry dlouhou. A zpívali koledu:
Hody, hody doprovody,
na červený vejce.
Nemáte-li červený,
dejte aspoň bílý,
slepička vám krákoře po dvoře,
zejtra snese jiný.
Vždyť vajíčko, ať už natvrdo uvařené či duté, vyfouknuté, je nejen velikonoční symbol, ale považuje se i za symbol nového života a znovuzrození.
Takhle se ve Starém Rožmitále chodilo i lezlo pro pomlázku téměř před 30 lety. Foto: Cvokařské muzeum
Cvokařské muzeum
Alej Johanky z Rožmitálu 74Vytvořeno službou Webnode